Durft jouw team de strijd aan te gaan tijdens de Remeha Drakenbootrace? Een goede voorbereiding is het halve werk. Tijd dus voor wat info en tips, voordat jullie de boot in stappen! Ook vind je hier alvast de antwoorden op de meest gestelde vragen.
FAQ voor teams
Hoe laat moeten we aanwezig zijn?
vanaf 10.00 uur het terrein op. Je team dient minimaal een uur voor jullie eerste race aanwezig te zijn. Bij aankomst graag eerst melden bij de Informatiebalie bij de hoofdingang. Daar kun je deze teamlijst inleveren. Voor Mix Teams liggen er ook polsbandjes klaar bij de Infobalie.
Wanneer en hoe ontvangen we onze bestellingen?
- Tickets: worden in april/mei per email toegestuurd
- Munten: liggen vanaf vrijdag 17.00 uur klaar bij de Kassa/Infobalie (op vertoon van legitimatie)
- Lunchpakketten: staan zaterdag/zondag vanaf 12.00 uur klaar bij de Frietkraam (op vertoon van legitimatie)
- Oefenschema: volgt de eerste week van mei
- Wedstrijdschema: volgt uiterlijk de eerste week van juni
- Mix klasse zaterdag: haal voor de eerste race je polsbandjes op bij de Infobalie
Mogen we eigen eten/drinken meenemen?
Het is helaas niet toegestaan om eigen eten/drinken/koelboxen etc. mee te nemen, of andere cateraars te laten bezorgen. Op het festivalterrein zijn diverse barren en foodtrucks waar een uitgebreid assortiment verkrijgbaar is. Deze omzet is bovendien onmisbaar om het Drakenbootfestival mogelijk te maken!
Kunnen we eigen vlaggen, doeken, of ander reclamemateriaal meenemen?
Als jouw bedrijf een tent heeft gehuurd, dan mag eigen materiaal uitsluitend IN de tent geplaatst worden. Het Drakenbootfestival zorgt voor alle signing en sponsoruitingen op het terrein en op de tent, om te zorgen voor een uniforme uitstraling op het festivalterrein en om de zichtbaarheid van sponsoren in de juiste verhouding te houden.
Mogen we gadgets weggeven?
Leuk als je iets wilt uitdelen onder de bezoekers! Stel ons hier wel even van tevoren van op de hoogte, dan kunnen we checken of er niet al een soortgelijke aktie loopt en dan zorgen we voor een promotievergunning. Zo voorkomen we dat de beveiliging het promoten verhindert. Let op: het uitdelen van eten/drinken is niet toegestaan. Graag ook doorgeven voor 16 mei!
Mogen we flyeren?
Vanwege de duurzaamheid en het streven om het festivalterrein zo schoon mogelijk te houden, is flyeren niet meer toegestaan.
Zijn er stroompunten?
In de tenten is een stroompunt voor verlichting in de tent. Hier kunnen geen andere dingen op aangesloten worden. De capaciteit van het noodstroomaggregaat is in een stroomplan met de leverancier afgestemd op alle van tevoren opgegeven apparatuur. Hebben jullie ergens stroom voor nodig? Vraag dit dan voor 1 april bij ons aan.
Is er een garderobe?
Er is geen garderobe. Wel staan er kluisjes bij de in/uitstapsteiger, waar je de waardevolle spullen van je team tijdens de race in kunt opbergen. Zo blijft bijvoorbeeld ook je telefoon droog
Waar is onze tent gesitueerd?
Enkele weken voor het festival is de plattegrond klaar. Deze wordt op de website gepubliceerd. Als je een tent hebt gehuurd, dan kun je op deze plattegrond precies terugvinden waar jullie tent gesitueerd is.
Wanneer ontvangen we het wedstrijdschema?
Enkele weken voor het festival is het wedstrijdschema klaar. Deze ontvang je per mail.
Algemene info voor teams
Team
Elk drakenbootteam bestaat uit 16 peddelaars en 1 trommelaar. Alle peddelaars zitten met z’n tweeën naast elkaar op de bankjes in de boot. De organisatie zorgt op elke boot voor een ervaren stuurman/vrouw. Je hebt dus 17 man nodig om een team te vormen, maar enkele reserve teamleden zijn ook altijd fijn!
De race
Elk team vaart 3x in de voorrondes, in een uitdagende sprint van 250 meter. Na de voorrondes worden alle gevaren tijden bij elkaar opgeteld. Per klassement gaan de 6 snelste teams door naar de halve finale, en vervolgens varen de snelste 3 teams in de zinderende finale.
Het startsein van de eerste race is om 11.00 uur. Afhankelijk van het aantal teams dat meedoet, start de finale rond 18.00/19.00 uur. Elk team dient een uur voor hun eerste race aanwezig te zijn, voor het aanmelden, de instructies en het opvaren naar de start. Het festivalterrein is vanaf 10.00 uur open.
Klassement
Bij de bedrijvenrace op zaterdag kun je je inschrijven voor de Open klasse, waarbij de verdeling van het aantal mannen/vrouwen in de boot niet uitmaakt. Of voor de Mix klasse, als je elke race met minimaal 8 vrouwelijke peddelaars vaart. Op zondag is er een apart klassement voor buurten, een klassement voor verenigingen en een klassement voor Bedrijventeams.
Geen ervaring? Geen probleem!
Help! Je wilt meedoen, maar je hebt geen ervaring? Geen probleem! Drakenbootvaren is niet moeilijk. Iedereen boven de 16 jaar en die kan zwemmen mag meedoen. Achterop de drakenboot staat een ervaren stuurman/vrouw die de boot bestuurt met de stuurpeddel en het team instrueert. Voor je instapt krijgt je team eerst een uitgebreide uitleg van de stuurman/vrouw. Daarna wordt tijdens het opvaren naar de start alles even geoefend. Varend richting de start krijg je zo de slag al snel te pakken. Voor je het weet zit je vol adrenaline en vaar je zo hard als je kan om te winnen!
Teamlijst & bootindeling
Jullie gaan natuurlijk voor de beste indeling op de boot. Download hier de teamlijst en bootindeling en lever deze voor de eerste wedstrijd ingevuld in bij de Infostand. Een handig hulpmiddel om te bepalen wat de beste, gelijkmatige en stabielste verdeling is.
Calculator beste boot-indeling
Het aller-handigst is om deze handige calculator te gebruiken om voor de beste bootindeling te zorgen, gemaakt door één van de stuurmannen. Je vult de namen en gewichten van de teamleden in, en het programma rekent de allerbeste boot-indeling voor je uit! Op die manier is het gewicht in de boot optimaal verdeeld, ligt de boot het meest stabiel en zo vaar je het snelst én meest veilig naar de finish!
Tips & instructies
Een goede voorbereiding is het halve werk. Bekijk dus snel de handige tips en instructies van de stuurmannen en de checklist veilig varen. Kijk met het team ook gelijk naar de korte en duidelijke instructiefilm. En dan staat niets jullie meer in de weg om zo snel mogelijk de finish te halen!
Inschrijven, sponsoren en prijzen
Zie jij het wel zitten om te sponsoren, denk je na over deelnemen aan de race of ben je benieuwd naar alle mogelijkheden en niet te vergeten de prijzen? Kijk dan hier voor meer informatie!
Prijzen & Waxx award
Voor de snelste teams is er natuurlijk de eeuwige roem, maar er staan nog meer leuke prijzen, fonkelende medailles en een mooie wisselbeker klaar voor een plekje in de prijzenkast. En dat is niet alles! Want het team dat alles uit de kast heeft getrokken voor de meest bijzondere outfit, wint de felbegeerde Waxx Award!
Wedstrijdschema
Dolgraag weten wie de tegenstander is en hoe laat jullie aan de groepsyell moeten beginnen? In aanloop naar het Drakenbootfestival delen we de wedstrijdschema's op onze site.
Blijf op de hoogte via Drakentijd
Ben jij ook zo benieuwd naar alle tussenstanden en uitslagen? Volg dan www.drakentijd.nl op de voet voor alle actuele info over de drakenbootraces.
Munten
Betalen tijdens het festival is super simpel. Dat doe je bij de barren en foodtrucks met de Drakenboot consumptiemunt. Je koopt ze met pin of briefgeld bij de muntautomaten op het terrein.
Deelnemerstent zondag
Er zijn verschillende bedrijven die op zaterdag hun eigen deelnemerstent op het hoofdterrein hebben staan. Elke tent die op zondag niet meer gebruikt wordt, wordt op zondag gratis beschikbaar gesteld aan teams die op zondag meedoen aan een drakenbootrace. Let op! Reserveren kan niet, dus wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Het meenemen van je eigen (party)tent mag helaas niet, vanwege de veiligheidseisen.