Naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Contact
  3. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Coronamaatregelen

  • Welke coronamaatregelen zijn er?

    We hebben allemaal een lastig coronajaar achter de rug, maar het einde is in zicht. Vanaf 1 juli mogen er weer festivals georganiseerd worden! Wel is het dan tijdelijk vanuit de overheid verplicht om bij de entree een toegangscontrole te doen via de Corona Check App. Deze app toont aan dat je of gevaccineerd bent of een negatieve toegangstest-uitslag hebt. Dan hoeft er tijdens het festival geen 1,5 meter afstand meer gehouden te worden. Dat betekent dat het Drakenbootfestival dan gewoon in de vertrouwde vorm georganiseerd kan worden, je veilig naar het concert kunt en veilig met je team de boot in kunt stappen. Hoe fijn is dat!

    Tijdelijke regel
    De Corona Check App is een tijdelijke regel. Op enig moment worden alle regels losgelaten en hoef je geen toegangstest of vaccinatiebewijs meer te laten zien om toegang tot bijvoorbeeld het Drakenbootfestival te krijgen. Minister De Jonge heeft als indicatie aangegeven dat mogelijk 1 september alle regels losgelaten worden. Dat zou natuurlijk helemaal fijn zijn!

    Hoe werkt de Corona Check App?

    • Download de Corona Check App (binnenkort beschikbaar via de rijksoverheid)
    • Ben je gevaccineerd of heb je een toegangstest gedaan? Dan kun je op de app een QR-code genereren.
    • Aan de deur wordt de QR-code gescand
    • Ook moet je aan de deur je legitimatiebewijs laten zien, voor een check of je dezelfde persoon als uit de Corona Check App bent
    • De persoon die scant, bijvoorbeeld een beveiliger, weet niet of je gevaccineerd bent, een negatieve test hebt gekregen of recentelijk corona hebt gehad - diegene ziet alleen een groen scherm
    • Bij een groen scherm krijg je toegang tot het evenement

    Andere regels die tijdelijk gelden bij de grotere evenementen, zoals het Drakenbootfestival:

    • Reserveren is verplicht, dat doe je door middel van het bestellen van je ticket
    • Een gezondheidscheck is verplicht, dit wordt ook bij de entree gedaan
    • Géén mondkapjes
    • Géén 1,5 meter afstand

    Of deze regels tijdens het Drakenbootfestival nog gelden en hoe het dan precies werkt met toegangstesten en op welke manier de gezondheidscheck wordt gedaan, daar volgt nog nadere informatie over.

  • Hoe zit het met sneltesten en vaccinaties?

    Vanaf 1 juli mogen er weer festivals georganiseerd worden! Wel is het dan tijdelijk vanuit de overheid verplicht om bij de entree een toegangscontrole te doen via de Corona Check App. Deze app toont aan dat je of gevaccineerd bent of een negatieve toegangstest-uitslag hebt. Dan hoeft er tijdens het festival geen 1,5 meter afstand meer gehouden te worden. Dat betekent dat het Drakenbootfestival dan gewoon in de vertrouwde vorm georganiseerd kan worden, je veilig naar het concert kunt en veilig met je team de boot in kunt stappen. Hoe fijn is dat!

    Tijdelijke regel
    De Corona Check App is een tijdelijke regel. Op enig moment worden alle regels losgelaten en hoef je geen toegangstest of vaccinatiebewijs meer te laten zien om toegang tot bijvoorbeeld het Drakenbootfestival te krijgen. Minister De Jonge heeft als indicatie aangegeven dat mogelijk 1 september alle regels losgelaten worden. Dat zou natuurlijk helemaal fijn zijn!

    Hoe werkt de Corona Check App?

    • Download de Corona Check App (binnenkort beschikbaar via de rijksoverheid)
    • Ben je gevaccineerd of heb je een toegangstest gedaan? Dan kun je op de app een QR-code genereren.
    • Aan de deur wordt de QR-code gescand
    • Ook moet je aan de deur je legitimatiebewijs laten zien, voor een check of je dezelfde persoon als uit de Corona Check App bent
    • De persoon die scant, bijvoorbeeld een beveiliger, weet niet of je gevaccineerd bent, een negatieve test hebt gekregen of recentelijk corona hebt gehad - diegene ziet alleen een groen scherm
    • Bij een groen scherm krijg je toegang tot het evenement

    Meer informatie volgt zodra de overheid hier meer duidelijkheid over heeft gegeven.

  • Wat als het festival toch weer geannuleerd moet worden?

    Mocht het festival door de coronamaatregelen opnieuw verplaatst moeten worden, dan komen we natuurlijk weer met een passende oplossing.

Tickets & munten

  • Is mijn ticket uit 2020 nog geldig?

    Als je vorig jaar geen refund hebt aangevraagd, dan is je ticket van 2020 automatisch geldig gemaakt voor de nieuwe datum in 2021. Je krijgt op 16 april 2021 per email je ticket nog opnieuw toegestuurd. Je hoeft dus niet te zoeken in je oude mail!

    Het maakt niet uit welk ticket je meeneemt naar het concert, die uit 2020 of de nieuwe die je dit jaar gemaild krijgt. Ze hebben beide dezelfde barcode.

    Doordat ze dezelfde barcode hebben, kan dus maar 1 van beide tickets gescand worden voor een geldige toegang.

  • Ik ben mijn ticket kwijt, wat moet ik doen?

    Geen probleem, je kunt de tickets opnieuw laten versturen. Vul op dit formulier het factuurnummer en het e-mailadres in waarop de tickets zijn besteld, en de tickets worden direct opnieuw naar je verstuurd!

    Bij 'website' kun je 'apeldoorn' invullen. Het factuurnummer vind je op de factuur die bij je bestelling in een aparte mail is meegestuurd.

    Zie je de mail niet binnen enkele minuten? check dan ook even je spambox, soms komt onze mail daar in terecht.

    Heb je het factuurnummer ook niet meer? Vraag deze dan per email bij ons op.

  • Ik had mijn ticket uit 2020 al in mijn Wallet gezet, is die nog geldig?

    Omdat de datum in 2020 al achter de rug is, is het ticket dat al in je Wallet staat niet meer actief. Op 16 april ontvangen alle ticketkopers een mail met een vernieuwd ticket. Van daaruit kun je hem opnieuw in je Wallet zetten met de juiste datum voor 10 september 2021.

  • Kan ik de barcode van mijn ticket ook vanaf mijn telefoon laten scannen?

    Ja, als de barcode goed leesbaar is dan kan dat. Of gebruik het speciale mobiele ticket dat automatisch bij je bestelling wordt meegezonden!

  • Voor wie zijn de kinderkaartjes?

    De kinderkaartjes voor het concert op vrijdag zijn voor kinderen t/m 14 jaar. Legitimatie bij de entree is verplicht.

  • Ik heb een Kids Ticket voor 2020, maar ben dit jaar 15. Wat nu?

    Geen probleem. Als je een 2020 Kids Ticket hebt, omdat je toen 14 jaar zou zijn, dan blijft die nog gewoon geldig voor de nieuwe datum als je intussen 15 (of in september zelfs 16) bent geworden. Neem wel even een legitimatiebewijs mee naar het concert zodat dit gecheckt kan worden!

  • De kinderkaartjes zijn uitverkocht, mag mijn kind toch naar het concert?

    Jazeker! Kinderen mogen ook met een gewoon ticket naar het concert. Alleen geldt dan het reguliere tarief. Er is een beperkt aantal kinderkaartjes met korting beschikbaar.

  • Ik ben mijn ticket van 2020 kwijt

    Geen paniek! Alle ticketkopers van 2020 hebben op 16 april 2021 een mail ontvangen met een nieuw ticket. Het maakt niet uit welke je meeneemt naar het festival, de barcodes zijn hetzelfde. Als je maar 1 van deze tickets meeneemt om te scannen.

  • Kan ik met pin/cash betalen?

    Ja, bij de muntautomaten kan met pin en cash betaald worden. De munten kunnen in eenheden van 4 stuks gekocht worden.

  • Waar kan ik munten kopen?

    Munten kan je hier kopen

  • Ik heb nog een kaartje uit 2020, maar ik sla liever een jaar over. Kan ik alsnog een refund krijgen?

    Dat kan helaas niet. In 2020 heeft iedereen de kans gehad om refund aan te vragen. De overige kaarten zijn allemaal geldig gemaakt voor de volgende editie van het Drakenbootfestival. Dat is vooralsnog 10 september 2021.

  • Ik heb nog een kaartje uit 2020, maar ik kan niet in september. Wat nu?

    Als je onverhoopt niet kunt, maak dan iemand uit je familie- of vriendenkring blij met je ticket. De tickets zijn niet naamgebonden. Je kunt hem ook doorverkopen. Bij verkoop aan onbekenden adviseren wij Ticketswap. Tickets retourneren is helaas niet mogelijk.

  • Kan ik een in 2021 gekocht ticket annuleren?

    Het is helaas niet mogelijk om reeds gekochte tickets te annuleren. Misschien kun je iemand uit je familie- of vriendenkring blij maken met je ticket, ze zijn niet naamsgebonden. Je kunt hem ook doorverkopen, wij adviseren om daarvoor Ticketswap te gebruiken.

Drakenbootrace

Over het Drakenbootfestival

  • Wat is Drakenbootfestival?

    Drakenbootfestival is het allerleukste familiefestival van Apeldoorn. Op vrijdag 21 juni trappen we af met SMN Drakenboot in Concert, een groots muziekspektakel met live bands en dance-acts van formaat. Op zaterdag en zondag klinkt het startschot van de drakenbootracen en kun je eindeloos struinen langs alle creatieve tentjes en bandjes.

  • Wat zijn de openingstijden?

    Op vrijdag opent het festival om 17.00 uur, om 01.00 sluiten we. Op zaterdag is het festival open van 10.00-24.00 uur. Op zondag van 10.00-21.00 uur.

  • Voor welke leeftijden is het Drakenbootfestival?

    Voor alle leeftijden! Van jong tot oud. Op zaterdag en zondag is er een speciaal kinderprogramma, in het Drakenland. Ook bij het openingsconcert op vrijdagavond zijn kinderen van harte welkom om een dansje te wagen.

  • Waar vind ik de huisregels?

    Om voor iedereen het bezoek aan het Drakenbootfestival een leuke dag te laten zijn, gelden een aantal “huisregels” op het hele festivalterrein. U leest ze hier: Huisregels.

Faciliteiten & regels

  • Mag ik eigen eten en drinken meenemen op het festivalterrein?

    Nee, het is niet toegestaan om eten, drinken, koelboxen etc. mee te nemen. Er zijn diverse barren en foodtrucks waar een groot assortiment verkrijgbaar is. Uitzondering: babyvoeding en dieetvoeding is wel toegestaan.

  • Mag ik reclame ophangen of flyers e.d. uitdelen?

    Nee, dat is niet toegestaan. Op aanvraag bij de organisatie kan tegen een promotievergoeding een vergunning worden aangevraagd.

  • Mag ik een paraplu het terrein opnemen?

    Op vrijdagavond en zaterdagavond mogen paraplus niet mee het terrein op. Ze zullen door de beveiliging worden ingenomen bij de entree. Mocht het regenen, zorg dan voor een poncho. Deze zijn ook op het festivalterrein verkrijgbaar bij de infobalie en barren.

  • Waar kan ik invalidetoiletten vinden op het festivalterrein?
  • Zijn er kluisjes aanwezig?

    Er zijn alleen enkele kluisjes bij de ingang van de steiger bij de drakenbootrace. Daar kunnen teams tijdens hun drakenbootrace hun waardevolle spullen in bewaren, zodat er niets in het water kan vallen.

  • Waar kan ik terecht voor gevonden voorwerpen?

    Tijdens het festival worden deze verzameld bij de infobalie. Na het festival kun je een mailtje sturen met je gegevens, dan kijken wij of we nog iets vinden bij de afbouw.

  • Is er EHBO aanwezig op het terrein?

    We hebben twee EHBO-posten van het Rode Kruis op ons festivalterrein. Ook loopt er nog een team hulpverleners. Maar houd elkaar ook een beetje in de gaten. Zie je iemand die hulp nodig heeft, contact direct een beveiliger of medewerker.

  • Is er een babyruimte op het festivalterrein?

    We hebben een speciale babyroom op het terrein. Hier kun je babyvoeding opwarmen, een luier verschonen of in alle rust je kindje voeden.

  • Zijn jullie voorbereid op alle weersomstandigheden?

    Zeker! We hopen natuurlijk op een lekker zonnetje, maar ook bij regen of kou gaat Drakenbootfestival gewoon door. We kunnen namelijk eenvoudig verschillende delen van het terrein overdekken. Onweert het? Dan leggen we de drakenbootraces en de concerten (tijdelijk) stil. Want veiligheid voorop. Maar kom zelf ook voorbereidt: neem zonnebrandcrème, regenkleding of een warme trui mee.

  • Waar ga ik naartoe als ik mijn kind kwijt ben?

    Kijk eerst zelf goed om je heen en spreek dan een beveiliger of medewerker aan. De omroeper roept de vermissing om. Zo proberen we samen je kind zo snel mogelijk te vinden. Tip: schrijf voor vertrek de naam en jouw telefoonnummer op de onderarm van je zoon of dochter of doe een armbandje met deze gegevens om.

Overig

  • Mag ik reclame ophangen of flyers e.d. uitdelen?

    Nee, dat is niet toegestaan. Op aanvraag bij de organisatie kan je tegen een promotievergoeding een vergunning aanvragen. Flyer je zonder vergunning? Dan word je verwijderd door de beveiliging en ontvang je na afloop de factuur.

  • Mag ik mijn professionele camera meenemen op het terrein?

    Alleen geaccrediteerde persfotografen mogen professionele camera’s en filmapparatuur meenemen om opnamen te maken van de artiesten en de rest van het festival. Op de muziek en optredens van de artiesten is het beeld- en geluidsrecht van toepassing. Daarom mag je geen bewegende beeld- en geluidsopnames maken. Een kleinbeeld fotocamera is wel toegestaan.